Rendszer és járműdinamika

Osztályunkon az elektromos kormányrendszerekhez kapcsolódó kormányzási érzés és kormányfunkciók, mint például a sávtartás vagy oldalszél kompenzáció fejlesztése és integrálása zajlik.

mainheader_rendszeresjarmudinamika_780x325.jpg

Rendszer és járműdinamika

Osztályunkon az elektromos kormányrendszerekhez kapcsolódó kormányzási érzés és kormányfunkciók, mint például a sávtartás vagy oldalszél kompenzáció fejlesztése és integrálása zajlik.

Miért érdekes a munkánk?

Osztályunkon a rendszerszintű szemlélet és az analitikus gondolkozás a legfontosabb, hiszen nálunk a komponenseknek kormányrendszerekké kell összeállniuk.  Emellett a járműves tesztek  és sikeres kiszállítások után a rendszerek gyártása is komoly kihívást jelent. Koncepcióink folyamatosan fejlődnek, az újabb és újabb funkcionális vevői igényekre új ötletekkel és szabadalmakkal válaszolunk. Büszkék vagyunk az elismerten jó kormányérzetre, melynek létrejöttéért és tuningolhatóságáért egy csapatként dolgozunk.

rlunk1.jpg

A mai legkorszerűbb – ADAS - funkcióink (sávtartás, autópálya asszisztens, parkolási segéd, stb.) mind az egyre közeledő önvezető autózás építőkockái. Kormányrendszereink okosodnak, egyre inkább hibatűrővé és robosztussá válnak, ezzel is hozzájárulva a megbízható önvezető autók megvalósulásához. Támogatjuk az előfejlesztést: új prototípusaink és tesztautóink járműdinamikai számításainkra, szimulációinkra és önvezető funkcióinkra építenek.

A szervezetben betöltött szerepünk

Osztályunk központi szerepet játszik a budapesti kompetencia központban, hiszen a Hardverfejlesztési osztályról érkező ECU, szervomotor és  szenzorok, valamint a Szoftverfejlesztési osztályról érkező szoftverek és a beérkező mechanika nálunk áll össze kormányrendszerré. Rendszerszintű követelményeink, koncepcióink, valamint az ehhez tartozó méretezés és szimuláció fontos része a fejlesztésnek, így napi munkánk során folyamatos az egyeztetés.

header-systemvehicledinamics02_img_4970.jpg
A Tesztelési osztállyal szoros együttműködésben végzünk méréseket, hangolásokat, tárunk fel hibákat, végzünk el analíziseket. A Rendszerbiztonsági osztállyal szintén iteratív módon készítjük el biztonságtechnikai analíziseinket, valamint hibainjektálós tesztjeink során (tesztpadon és járműben egyaránt) vizsgáljuk a rendszer viselkedését. Erőforrásunkból a Fejlett technológia osztályt is igyekszünk minél jobban támogatni.

Bővebben a munkánkról

header-systemvehicledinamics03.jpg

A járműgyártó által elvárt kormányzási érzés elérése érdekében az általa megadott peremfeltételeket figyelembe véve véglegesítjük a követelményrendszert, funkcionális specifikációt készítünk és elvégezzük a kormányrendszer méretezését. Ezzel összefüggésben fejlesztjük az applikációs szoftvert, amely a rendszer legfelsőbb szintű szabályozását végzi, ezáltal közvetlenül felelős a kormányzási érzés kialakításáért. A részletes szimulációs rendszermodell, valamint a modell alapú szoftverfejlesztés lehetőséget biztosít arra, hogy a rendszer struktúrájának és paramétereinek kiválasztását követően a valós körülményeknek megfelelően ellenőrizzük a kapott eredményeket. A kormánymű komponenseinek (pl. mechanika, motor, vezérlőegység, szoftver) legyártása után kerül sor a rendszer integrálására, majd a kormányrendszer alapvető működésének ellenőrzése céljából a próbapadon végzünk méréseket.

Amennyiben a mérések megfelelő eredményeket mutatnak, a kormányrendszert a járműbe építjük. A járművön végrehajtott tesztek célja a kormányzási algoritmusok végleges behangolása, illetve a rendszer megbízható működésének ellenőrzése. A fejlesztés ezen fázisában a járműgyártó tesztpilótáival együttműködve behangoljuk a kívánt kormányzási érzést, és elvégezzük a rendszer értékelését. A kapott eredmények alapján javaslatokat teszünk a rendszer egyes komponenseinek megváltoztatására, további fejlesztésére.

Osztályunk  feladatkörébe tartozik a fentiek mellett a kormányrendszer gyártásához és kalibrációjához szükséges szoftverek fejlesztése is, ami szintén egy komplex feladat. A thyssenkrupp az általunk készített megoldást használja több kontinensen is, így a mi gyárainkban, illetve később a végleges beszereléskor az autógyárak gyártósorán is.


Tevékenységeink

Feladatkörünk a funkciófejlesztés; végigkísérve a kormányérzetért felelős függvények teljes életciklusát a vevői követelmények elemzésétől az algoritmusfejlesztésig. Munkánk a vevői követelmények elemzésével kezdődik, ami alkalmat ad a vevőkkel való kommunikációra és a jó kapcsolat megalapozására. Ezt követi a funkcionális követelmények megírása, a magas szintű design elkészítése és a modell alapú (Matlab/Simulink) algoritmus fejlesztés. Az alkalmazott ún. gyors prototípus (rapid prototyping) fejlesztési metódus lehetőséget ad a kreativitás kibontakoztatására, és gyors kipróbálására akár a vevővel együtt a külföldi kiküldetések alkalmával. Emellett a magas szintű irányítást megvalósító, különböző szabályzók tervezésével és tuningjával, valamint a mélyebb ismereteket igénylő rendszerszintű analízisekkel is foglalkozunk.
A legmodernebb modell alapú technikákat (Matlab/Simulink/Targetlink) alkalmazzuk a vevői követelményeknek megfelelő funkcionalitások kidolgozásához és teszteléséhez. A C kód a kifejlesztett modellből egyenesen generálható és szoftver integrációra bocsátható. A mindennapi munkánkat a saját fejlesztésű Matlab toolok és automatizmusok teszik gördülékenyebbé, színesítve a standard szoftverfejlesztési palettát. Az általunk alkalmazott felülvizsgálatok és egyéb analízis lépések biztosítják, hogy minőségben is megfeleljünk a biztonságkritikus rendszerek fejlesztésénél elvárt magas szintű követelményeknek.
 

A  követelmények és az eddig felhalmozott tudás alapján rendszerszintű koncepciókat, majd specifikációkat készítünk, ezzel támogatva a fejlesztési iterációt. Mindennapi munkánk során támogatjuk a projekteket a rendszerszintű feladatok megoldásában, szorosan tartjuk a kapcsolatot a projektvezetőkkel, valamint együttműködünk a Minőségbiztosítási és Rendszerbiztonsági osztályokkal is. A fejlesztésben betöltött sokoldalú szerepünk miatt állandó résztvevői vagyunk külső és belső auditoknak.

Integrációs teszteket végzünk a tesztpadon: életre keltjük a rendszert és az alapfunkciókat végigpróbáljuk. Izgalmas látni, ahogy először ad a rendszer rásegítést, és kezdődhet a tuningolás és a debugolás (hibakeresés). Tesztpadi integráció után a függvényeket továbbhangoljuk, majd a limiterek és diagnosztikák aktiválásával további tesztelések zajlanak. Ezután megkezdjük a járműves integrációt. Ekkor már a tesztpad helyett a valós környezetben vizsgáljuk a működést, hangoljuk véglegesre a függvényeket. Hibainjektálós teszteket végzünk el tesztpadon és a járműben is; megbizonyosodva arról, hogy a rendszerünk biztonságos és kellőképpen robosztus.

Kormányrendszer modelleket fejlesztünk és méretezünk, együttműködve a termékfejlesztéssel. A fejlesztéshez Matlab/Simulinket használunk mint a mérnöki tevékenységek közös nyelvét.Modelljeink felhasználásával szimulációkat végzünk, amelyek eredményeivel hatékonyan támogatjuk a termékfejlesztést változatos területeken: performance analízis, termikus design, fogyasztási adatok, elektromos és mechanikai méretezés, hibák hatása a viselkedésre, funkció analízis, stb. Kapcsolatban vagyunk a külső vevőinkkel (autógyártók) is, hiszen az általunk fejlesztett rendszermodelleket beintegrálják a saját jármű szimulációs környezetükbe és felhasználják fejlesztésükben.
Munkánk igen változatos, mivel a kormányrendszer minden elemét modellezzük a mechanikától elkezdve az ECU hardveren, szenzorokon, motoron keresztül egészen az ECU szoftverig, illetve széleskörűen végzünk szimulációkat. A modellfejlesztés során tesztpadi méréseket is végzünk a modellparaméterek meghatározására, illetve modelljeink validációjára.

Szoftveres megoldásaink teszik lehetővé a termék sorozatgyártását, a gyártósoron való tesztelését és minőségellenőrzését. Ahhoz, hogy a kormányrendszer a követelményeknek megfelelően és teljes életciklusa alatt a legnagyobb  biztonsággal tudjon működni, szükség van egyes alkatrészek és szenzorok kalibrálására. Ezeknek a méréseknek az elvégzéséhez egy speciális szoftvercsomagot használunk, melynek minden egyes komponensét (a bootloadertől kezdve a vezérlő-számítógépen futó alkalmazásig), illetve az algoritmusok jelentős részét mi fejlesztjük. Ez a szoftver végigkíséri a terméket az első prototípustól kezdve az utolsó sorozatgyártásig.

Please publish modules in offcanvas position.